استاندارد آسانسور ها در ایران

استاندارد آسانسورها در ایران

استاندارد آسانسور ها در ایران

مقدمه

از هنگامی که احداث ساختمان های چند طبقه گسترش یافت طراحان به این فکر افتادند که چگونه میتوان جابجایی عمودی مسافرین را با سرعت و سهولت به انجام رساند ضمن اینکه جابجایی به صورت عمودی خود معضلی بزرگ به شمار می آمد. اولین راه حل استفاده از نردبان ها و نصب آسانسور­هایی بود که با سبد در ثبت توسط نیروی حیوانی یا انسانی به حرکت در می آمدند. در ادامه به بررسیپیشرفت استاندارد آسانسور ها در جهان و استاندارد آسانسور ها در ایران میپردازیم.

آسانسور

استاندارد آسانسورها در ایران

1. پیشرفت حوزه استاندارد­سازی آسانسور

از اوایل قرن نوزدهم آسانسورهایی با نیروی محرکه بخار مورد استفاده قرار گرفتند ولی استفاده از آسانسور های مجهز به سیستم ایمنی شبیه به آسانسور های امروزی عملا از سال 1853 میلادی توسط یک مخترع سیستم مکانیکی که از سقوط آزاد جلوگیری می کرد و ترمز ایمنی نام گرفت شروع شد و استفاده از این سیستم عملا در سال 1857 میلادی مورد قبول عامه مردم قرار گرفت. این چرخه پیشرفت همچنان در حال صعود بود که مسئولین به فکر اقداماتی یکنواخت در یک چارچوب خاص و منظم افتادند که همان استاندارد بود. لذا همه مقررات و استاندارد ها  نیز به مرور و همگام با این تغییرات شکل گرفته است. همچنان که اگر به حوادث کشور های پیشرفته بنگریم متوجه ایمنی بالای استفاده­کنندگان از این وسیله خواهیم شد. از آنجا که استاندارد ملی آسانسور های الکتریکی در آذر ماه 1381 رسما برای ساختمان­هایی که جواز ساخت آن ها از سال 1382 به بعد صادر شده اجباری اعلام شد. استاندارد های لازم در نصب آسانسور قم با شدت بسیاری رعایت شده و توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

2. استاندارد­سازی آسانسور­ها در ایران

با توجه به تجربیات گذشته و به­روز بودن شرکت های نصاب مانند آسانسور قم، بنا به پیشنهاد شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، اجرای این مقررات در تهران و کرج برای نخستین بار عملی شد. اداره استاندارد برای سهولت و همکاری بیشتر برای شهرستانهای دیگر تعدادی از بند­های بخش ایمنی به منظور انطباق بیشتر با شرایط فعلی وقت ساختمان ها را حذف کرد و طی چند مرحله از سال 1384 تا 1389(بر مبنای صدور پروانه ساختمانی) دامنه اجرای استاندارد را در کشور گسترش داد و علاوه بر تهران و کرج و قم و کلان شهر­های دیگر دامنه این قوانین به استان و شهرستان ما نیز از سال92 واقع در بلوار معلم کوچه محله 11 رسیده است.

استاندارد آسانسور­ها در شهرستان دورود

متاسفانه علاوه بر تمهیدات اندیشه شده و رایزنی های فراوان و تلاش مسئولین شهرمان به دلایل مختلف از جمله کمبود شرکت­های نصب کننده دارای طراحی دمونتاژ (یکی از این شرکت ها آسانسور قم میباشد که مشاوره رایگان قبل از نصب آسانسور و خدمات پس از فروش ارائه میدهد) تاکنون در شهر عزیزمان دورود هیچگونه ضمانت اجرایی با وجود مشاهده چند حادثه تلخ و حساسیت و پیچیدگی سیستم آسانسور به وجود نیامده است و از 100 درصد آسانسور های نصب شده در شهرستان حدود 50 درصد در دسته بالابر ها و 50 درصد باقیمانده در دسته آسانسورهای غیر استاندارد قرار دارند و حدود 95 درصد این آسانسورها بدون گواهی نامه استاندارد و هیچگونه ضمانت اجرایی مستند و قانون نظیر “مسکن مهر” در حال استفاده اند و باید در تعمیر آسانسور ها تفکری صورت گیرد که در این راستا ضمن عرض تبریک و خسته نباشید به شهردار عزیزمان مهندس چراغی و سایر مسئولین ذیربط بخاطر اقدامات چشمگیر و دلسوزانه اخیر و تلاش شبانه روزی ایشان در این خصوص، امید است با عنایت به پیگیری های ایشان در این زمینه شاهد پیشرفت های فراوانی باشیم. ضمن اینکه اخذ گواهینامه استاندارد آنچنان هزینه ای برای انبوه سازان در پی ندارد و برخلاف تفکرات برخی عزیزان انبوه ساز، مشاوره مناسب و به موقع با نیرو های متخصص در این زمینه از زمان اجرای فنداسیون ساختمان ، نه تنها هزینه ای در بر نخواهد داشت بلکه از هزینه ها کاسته و یقینا با همیاری و همکاری مسئولین و انبوه سازان حق استفاده همشهریان عزیزمان از یک سیستم ایمن و مطلوب را به آنها هدیه خواهیم داد همچنان که مردم عزیز و فهیم شهرمان در طی دوره های مختلف ثابت کرده اند که استحقاق استفاده از امکانات شهر و شهروندی مطلوب و بهینه را با تلاش مسئولین داشته و خواهند داشت.

آسانسور

استاندارد آسانسورها در ایران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *